1. Životopis + něco navíc – kromě Vašeho CV připojte krátký dopis, buď nějakou formu motivačního dopisu (není povinný) nebo jej nahraďte krátkým doprovodným textem (k obsahu více v dalších bodech), vhodná textace tak zvyšuje úroveň Vašich podkladů.
2. Originalita – každá odpověď na novou pracovní nabídku by měla být pro nás originální případ, malý projekt, do kterého se pouštíme, chceme jej vyřešit a vyhrát. Pokud jdeme do hledání nové práce se zápalem a nadšením, uvědomujeme si originalitu každé příležitosti a vidíme šanci uspět, značně pozitivně ovlivníme i kvalitu a formu dalších faktorů, které zmiňuji v následujících bodech. Musíme si uvědomit, že zadavatel inzerátu řeší výběrové řízení jenom na jeho místo a chce získat nejlepšího kandidáta, proto se musíme ukázat po všech stránkách jako nejlepší volba právě my a právě jemu a takto postupovat při každé odpovědi. Celé to nese značné úsilí, ale nyní investujeme do stovek, tisíců, možná desítek tisíců hodin velké části svého budoucího života.
3. Fotka – oživí Vaši odpověď o několik desítek % a často pomůže buď Vám - zvýší Vaši šanci na pozvání k pohovoru nebo pomůže inzerentovi, pokud má důvody vybírat i podle vzhledu (o pohlaví raději nahlas nemluvím) – rovnou může kandidáta vyřadit a ušetřit čas (oběma stranám). Fotka by měla být ideálně portrétní, aktuální, ostrá a nerušivá.
4. Oslovení – použijte jméno kontaktní osoby (pokud ji znáte), pravděpodobně to bude tentýž člověk, kdo Vaši odpověď bude ve firmě číst jako první a buď vhodné kandidáty třídit pro manažery k dalšímu posouzení nebo přímo zájemce o práci zvát na pohovor, uvedením jména dáváte také určitý signál, že nad nabídkou opravdu přemýšlíte a pouze myší nekopírujete univerzální text bezhlavě jako reakci na více nabídek (poznámka gramatická – 5. pád mužský rod: Vážený pane Nováku nebo Dobrý den, pane Nováku).
5. Obsah doprovodného dopisu – obecně bychom sdělit, na jakou pozici reagujeme, proč jsme si ji vybrali, kde jsme inzerát nalezli, kdo jsme (naše vlastní profesní definice maximálně ve 3 větách, v případě motivačního dopisu bude naše profesní prezentace delší), zda aktuálně pracujeme / jsme bez práce a zakončit vyzváním k akci – projevíme zájem zúčastnit se výběrového řízení, dáme návrh k osobní schůzce, vyjádříme přání se více a osobně představit a dozvědět se také více o vybrané pozici, končíme poděkováním, rozloučením a naším jménem (nejde o zcela rutinní věc u uchazečů).
6. Gramatika, diakritika – ať bude odpověď česky, anglicky, německy nebo japonsky, vždy bychom měli pustit jenom gramaticky naprosto správný text. Bohužel i když by čeština měla rodilému Čechovi dělat nejmenší problémy, jedná se o čtení často velmi tragické. Najděte kolegu češtináře, ať text projede, vyhledejte pomoc odborníka, zkuste slovníky na internetu, zeptejte se dětí, třeba zrovna mají ten správný věk na gramatiku ve škole. Čárky ve větách, velká a malá písmena, zájmena mne/mě/mi, to jsou nejčastější gramatická úskalí v češtině.
Dnes je v počítačové době tolerováno psát i bez „hacku“ a „carek“, ale odpověď na pracovní nabídku není rychlá zpráva na Messenger psaná na stanici při čekání na metro. Proto raději s „háčky“ a „čárkami“, v klidu a s rozmyslem. Vynecháme „business“ názvosloví, slovní zkratky ze sociálních sítích, textové smilíky a „anglicismy.“
7. Název souboru (se životopisem / doprovodným dopisem) – uchazeč o práci často pojmenuje soubor se svým CV nebo s reakcí na inzerát nějak konkrétně, např. „Novak_CV_financni_manager“ nebo „Odpoved_financni_manazer“ a potom podklady rozešle na další pozice, třeba finančního analytika, finančního controllera apod. Buď si dáme práci a pro každou odpověď volíme unikátní název souboru nebo používáme univerzální názvy souboru nejlépe typu „Životopis – Novák Josef“ nebo „CV (DE) – Novák Josef“ apod.
8. Datum – uchazeči někdy na konci svého CV připojují datum, někdy jej vkládají do názvu souboru, také zde platí podobné pravidlo kontroly jako v předchozím bodu. Jestliže posíláte 1.3.2017 životopis a uvedete v něm třeba „v Praze, 1.2.2015“, ale z textu je zřejmé, že jste mezi 1.2.2015 a 1.3.2017 získali nové pracovní nebo jiné zkušenosti, bude tento neaktuální datum vysílat signál o Vaší menší osobní spolehlivosti, přesnosti, pečlivosti a nižší míře zájmu o uvedenou konkrétní pozici.
9. Jazykové verze podkladů – běžně si mi stávalo a dodnes stává, že vypisuji inzerát např. na místo do controllingu, nabídka je v národním jazyce, požadavek na cizí jazyk zní třeba anglicky pasivně výhodou (tedy znalost cizích jazyků není klíčový faktor výběru vhodného člověka), ale odpověď s materiály přijde pouze v angličtině.
V praxi se mi potvrdilo, že odpovídám a zasílám podklady ve stejném jazyce, v jakém je pracovní nabídka vypsána, pokud je např. česky, poskytuji materiály v češtině a anglickou verzi mohu doplnit navíc, je-li inzerát v angličtině, stačí poslat materiály jen anglicky, obojí se samozřejmě situačně změní, pokud se v česky psaném inzerátu objeví rovnou požadavek na zaslání podkladů česky a třeba anglicky (nebo jen anglicky).
10. Telefonní kontakt a jeho síla – pokud nastane situace, že najdete inzerát s pracovní pozicí, práce se Vám zamlouvá, ale přesto úplně všemu nerozumíte a chcete se na něco zeptat, lze k těmto účelům použít telefon, případně mail, často na kontaktní osobu, který bývá uveden.
Nebojte se zvednout telefon nebo poslat mail a dotázat se. Příkladem takového dotazu může být ověření, že pozice je vhodná třeba i pro absolventy, pokud se požadavek na praxi výslovně neuvádí a specifikuje se třeba jen VŠ vzdělání ekonomického směru. Firma si třeba představuje, že pozici obsadí šikovným absolventem nebo člověkem prověřeným krátkou praxí. Pozor na formulace otázek, neptáme se na věci, které patří až na pohovor nebo se svojí povahou „na dálku“ nesdělují.
11. Reference a obchodní kontakty – nemusíme je většinou sdělovat hned při prvním kontaktu, běžně se žádají dodatečně, po úvodní schůzce či dalším kole výběrového řízení anebo před finálním rozhodnutím o výběru konkrétní osoby. Výjimky jsou často obchodní pozice, kde požadavek na reference, doplněné dosavadními obchodními výsledky může doplňovat požadavek na vytvořenou a fungují hodnotnou databází stávajících klientů a možnost jejího zhodnocení pro potřeby budoucího zaměstnavatele.
12. Platová představa – v české a moravské krajině se běžně platová nabídka neuvádí, nicméně některé společnosti, zejména se zahraniční účastí, zveřejňují často alespoň orientační platové rozmezí od – do. Platí, že vyšší mzdu může očekávat kvalitní kandidát s víceletou praxí.
Poněkud nepřehledná je orientace v případě reakce na inzerát na pozice do státních institucí, kde obvykle bývá uveden pouze slovní odkaz na příslušný zákon a přílohu s platovými tabulkami. Jestliže nic takového v inzerátu není a nejste si jisti platem, několikrát mi osvědčilo prostě zavolat a kontaktní osoby se alespoň zeptat, jestli je plat do / nad určitou částku, vždy mi buď řekli ano / ne nebo naznačili, kde se bude platově orientačně pozice pohybovat.
Někdy se říká, že dnes je snad každý manažer, třeba v sektoru služeb bývá podle vizitky manažerem leckdo, potom se můžete platem odhadovaným ve Vaší mysli značně mýlit -platové rozdíly mezi „manažerem“ a „manažerem“ mohou reálně činit řádově až desítky tisíc korun.
Nebo zkuste svoji požadovanou platovou představu uvést rovnou do přiloženého dopisu s odpovědí, nelze odhadnout předem reakci protistrany, ale když jsem ze své pozice viděl od kandidátů tuto informaci uvedenou, vnímal jsem ji spíše pozitivně, určitě lépe, než když na pozdější dotaz k platové představě začne zájemce větou „No, já nevím, ale rád bych ......“
13. Odkaz na vlastní webovou profesní prezentaci – např. na LinkedIn, ale může jí být i dobře vedená a tematicky blízka vlastní webová stránka, ideálně s adresou obsahující Vaše jméno (např.: zdenekkoptik.cz).
14. Ověřit si, že Vaši odpověď přijali – buď chodí informace automaticky na Váš kontaktní mail nebo se sami aktivně ptáme.
15. Pokud nás nepozvou a ani neodpoví – zeptáme se na stav, jestliže se dozvíme, že jsme nebyli vybráni na pohovor, zjišťujeme důvody (zpětná vazba, pomoc pro příště), dobré poděkovat i v případě, že jsme neuspěli.
16. Poučit se a zareagovat – Každému se nepodaří najít práci snů na první pokus. Proces hledání ovlivňuje mnoho faktorů osobních, ale i společenských či ekonomických. Jestliže se nám nedaří a vidíme podobné důvody nepřijetí, bereme to jako fakt, jako šanci pro změnu, ne formu momentální prohry.
Změnou může být třeba to, že přehodnotíme formát našich odpovědí, o kterých jsme si mysleli, že je máme skvěle formulované. Nebo je zakopaný pes v našem CV – není moc dlouhé, nečitelné, neodrazujeme nekvalitním překladem do anglické verze? Můžeme se zamyslet, zda nechybujeme ve zdrojích nabídek, kde hledáme – každý zdroj nemusí být vhodný pro každý typ profesí a úrovně pozic. Chyba může být prostě i v tom, že odpovídáme na příliš mnoho inzerátů a už tím se do kvalit odpovědí v nějaké formě dostává neosobnost a unifikovat našich slov.
U velkých korporací nabízejících desítky pozic bychom si měli dobře vybrat a zareagovat maximálně na jednu či dvě v souladu s naším profilem, bývá z praxe běžné, že kandidát je ekonom, vyhledá si sekci volná místa - finance a pošle odpovědi na všechny inzeráty na pozice ekonom, finanční manažer, controller, účetní ad. Na druhé straně v HR dané firmy sedí personalista, čte jednu Vaši odpověď za druhou, v každé uvádíte, jak hodně moc Vás pozice zaujala a chcete ji dělat. Často si již personalista Váš profil interně přehodí k jiné nabídce sám.